Bahagian / unit | : | Bahagian Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (BTMK) | |
Alamat | : | Jabatan Ketua Menteri Melaka, Aras 1, Blok Temenggong, Kompleks Seri Negeri, Hang Tuah Jaya, 75450 Ayer Keroh, Melaka. |
|
Nama | : | Encik Fauzi bin Elham@Alhim | |
Jawatan | : | Ketua ICT Negeri | |
Tel | : | +606-333 3333 samb. 7520 | |
Tel (PA) | : | +606-333 3333 samb. 7768 | |
Faks | : | +606-232 8620 | |
E-mel | : | fauzi.elham[at]melaka[dot]gov[dot]my | |
Media Sosial | : | Bahagian Teknologi Maklumat dan Komunikasi |
Untuk menjadikan Jentera Pentadbiran Negeri Melaka suatu jentera pentadbiran yang termoden, produktif, cekap dan berkesan dalam menjalankan fungsi – fungsinya dengan memanfaatkan sepenuhnya penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT)
Misi
Untuk menjadikan ICT sebagai teras dalam pelaksanaan semua aktivit jentera pentadbiran Negeri Melaka
Objektif
Memberi perkhidmatan ICT yang diperlukan kepada semua Bahagian / Unit / Seksyen di bawah Jabatan Ketua Menteri Melaka termasuk Jabatan / Agensi Negeri yang lain dalam pelaksanaan program-program dan aktiviti ICT yang telah ditetapkan agar Jabatan / Agensi berkenaan menjadi lebih produktif, cekap dan berkesan dalam menjalankan fungsi-fungsinya.
Fungsi
- Merancang, merangka dan menentukan halacara penggunaan dan keperluan ICT Jabatan Ketua Menteri Melaka dengan mengambil keperluan Jabatan Kerajaan Negeri yang lain;
- Melaksanakan bersama dengan Jabatan / Agensi terlibat program ICT yang telah ditetapkan oleh Jabatan Ketua Menteri Melaka, Kementerian-kementerian dan Agensi Kerajaan Persekutuan;
- Mengendalikan serta memberi perkhidmatan ICT yang berkaitan kepada Jabatan Ketua Menteri dan Jabatan Kerajaan Negeri yang lain;
- Memantau dan menilai keberkesanan penggunaan ICT dalam pelaksanaan sesuatu program dan mencadangkan alternatif yang lebih berkesan;
- Memberi khidmat nasihat dan sokongan teknikal serta bimbingan teknikal diperlukan.
Piagam Pelanggan
(i) |
Memastikan aplikasi kritikal (merujuk Dasar Keselamatan ICT Negeri Melaka) di bawah seliaan JKMM beroperasi dengan tahap jaminan 90%. Aplikasi kritikal tersebut ialah: a) Rangkaian WAN & LAN b) Portal Rasmi Kerajaan Negeri c) Gerbang Pembayaran Bersepadu Kerajaan Negeri Melaka d)Sistem Penganugerahan Darjah Kebesaran Negeri Melaka e) Perkhidmatan Web/Application hosting |
(ii) |
Memastikan notifikasi aduan berkaitan ICT diberi dalam tempoh 24 jam bekerja selepas diterima dan menyelesaikan aduan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja kecuali yang melibatkan perolehan alat ganti dan perkhidmatan pembekal. |
(iii) |
Mengemas kini maklumat di Portal Rasmi dan Paparan Digital dalam tempoh 24 jam selepas permohonan lengkap diterima. |
(iv) |
Menyediakan kemudahan pinjaman peralatan dan akses ICT dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas permohonan lengkap diterima, tertakluk kepada ketersediaan peralatan/ perisisan tersebut. |
(v) |
Memaklumkan kepada jabatan/ agensi Kerajaan Negeri Melaka mengenai insiden keselamatan ICT dalam tempoh 24 jam selepas laporan direrima. |