Kerajaan Negeri Melaka komited terhadap sebarang aduan, penghargaan, cadangan dan pertanyaan yang disalurkan oleh penduduk negeri ini kepada pentadbiran negeri dalam memastikan urus tadbir negeri ini berada pada tahap yang terbaik. Bagi memastikan aduan-aduan rakyat di negeri ini dapat diuruskan dengan baik, Kerajaan Negeri Melaka telah mewujudkan beberapa saluran secara dalam talian untuk digunapakai oleh rakyat Melaka.
Saluran-saluran aduan rakyat yang disediakan oleh pentadbiran Kerajaan Negeri Melaka adalah seperti berikut:
i - Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA) Kerajaan Negeri Melaka: https://melaka.spab.gov.my/eApps/system/index.do
ii - Aplikasi Respon Rakyat:
https://apps.apple.com/my/app/respons-rakyat/id1447935940 (iOS)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pcb.responsrakyat (Android)
iii - Melaka One Number Call Centre (ONCC): No Telefon : 06-3333333
iv - Media Sosial Kerajaan Negeri Melaka: https://www.facebook.com/profile.php?id=100064545555754 (Facebook)
v - Kaunter Jabatan & Agensi Kerajaan
vi - YB Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri Melaka (ADUN) / Jawatankuasa Pembangunan dan Penyelarasan Dewan Undangan Negeri (JAPERUN)
Bahagian utama yang memainkan peranan penting dalam pengurusan aduan raykat Negeri Melaka adalah Bahagian Komunikasi Korporat, Jabatan Ketua Menteri Melaka.